lördag 15 januari 2011

Spin Puls

Idag var det öppet hus inne på Friskis och jag körde in till 11.30 för att få testa på Spin Puls. Där var smockat på parkering och fullständig kalabalik där inne.
Jag lyckades i alla fall haffa den sista platsen på spinningen, blev tilldelad mitt pulsband och inlagd i datorn.
Visste man inte om sin maxpuls räknades den ut med hjälp av formeln 226 minus ålder. I mitt fall blev det 201.
Maria, som var ledare, sa att vissa av oss kommer ligga fel då vi kan ha både högre och lägre maxpuls än det.

Hon gav oss musiken och bara instruktioner om inom vilken pulszon vi skulle ligga. Inget annat. Inga instruktioner om vilken belastning och hastighet. Det fick vi själva ändra beroende på hur pulsen låg.

Märke ganska tidigt att min maxpuls var satt för lågt då jag "fick hålla igen" för att hålla mig i rätt zon.
När vi var uppe på högsta zonen och jag hörde grannarnas flåsande och stånkande blev det ännu mera klart.

Frågade värden efter passet och hans råd var att jag höjde till 210 nästa gång för att se om det känndes mer rätt.

Ett fantaktiskt roligt pass som jag kommer trycka in så ofta det bara går.

Tanken var att jag skulle testa på Dans Fuego efteråt men där var så mycket folk som jag inte orkde trängas med så jag körde hem i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar