lördag 1 oktober 2011

No Poo

För något år sedan provade jag metoden "No Poo" vilket innebär kort och gott ett shampoofritt liv.
Mitt lockiga hår är väldigt torrt och framförallt frissigt. Därför har jag alltid kännt stort behov av en plattång för att ens kunna visa mig ute.
Om inte det så en fasligt massa stylingprodukter.

När jag nu senast provade metoden blev håret helt fantastiskt, lockigt, mjukt och följsamt. Jag behövde inte göra något alls med det på morgonen mer än att på sin höjd sätta upp det i en tofs. Ingen plattång, inga stylingprodukter. ALLS!

Varförjag nu slutade är fortfarande en gåta. Tror mest för att jag saknade känslan av det löddrande shampoot. Det sitter så inpräntat att "det blir inte riktigt rent om det inte löddrar".

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att prova igen med start idag.
Jag gjorde nu på morgonen en tvätt med mitt "sista shampoo". Favoritsidan med all info man behöver är http://www.lockig.se/

"1. Leta upp ett godkänt sista-schampo. Börja med att kolla de schampon du har hemma och jämför med tips-listan under "produkter" och mot förbjudna-ämnen-listan som finns på hemsidan. Är du osäker så är det bara skriva upp innehållslistan här på forumet så hjälper vi dig! Det är viktigt att det innehåller SLS, men det får inte vara några mineraloljor eller silikoner i.



2. Leta upp ett godkänt balsamsom funkar bra att tvätta med. Kolla runt på forumet så får du ännu mer tips.


3. Leta upp ett godkänt vårdande balsam. (Annikas anm: En tumregel är att ju billigare balsam, desto lättare och bättre som tvättbalsam är det. Dyrare balsam innehåller oftast mer oljor och vårdande ingredienser - det är dessa ingredienser som är dyra - och är då bra som vårdande balsam.)


4. Använder du stylingprodukter? Då behöver du nog göra en stor rensning. Sprayer är nästan helt förbjudna, och de flesta mousse också. Gelér går ofta bra, men kolla noga. Det finns en lista även för det på forumet.


5. Om ditt hår är torrt (vilket man inte alltid vet innan man slutat med silikoner..) så kan det behöva en extra inpackning någon gång ibland. Den enklaste är att krama och kamma in olja i håret på kvällen och sen tvätta ur det med balsamet på morgonen. Det finns också många tips här om enkla inpackningar man kan göra hemma. Det går också att använda ett vårdande balsam som man låter sitta i extra länge. Ev. blandat med något annat som håret tycker om. Men det här är något du kan testa under tiden, vad som passar dig.


6. Nu sätter vi igång ordentligt!


Sista schamponering: Tvätta håret ordentligt, gärna två gånger, med ett godkänt schampo. Använd ditt vårdande balsam och ev. inpackning för att ge håret en så bra start som möjligt.


7. Balsamtvätt: När du tycker det börjar bli dags, så är det bara köra igång med balsamtvättarna. Börja med tvättbalsamet. Ta en liten klick på fingrarna och kör in i hårbotten. Fortsätt med det tills du fått in balsam ordentligt i hela hårbotten (går åt mer än du är van att ta av schampot) och massera sedan med fingrarna tills det känns rent och bra. Ta sedan i ditt vårdande balsam. Prova dig fram vad som blir bäst för dig, att skölja ur ditt tvättbalsam emellan eller inte. Låt sitta en stund och skölj ur.


8. Uppfräschning: Du kommer upptäcka att du inte behöver tvätta håret ordentligt särskilt ofta, men de flesta vill ändå fräscha till det lite ibland. Det görs enklast genom att skölja håret och massera hårbotten ordentligt under tiden. Sedan ta i det vårdande balsamet i längderna, men undvika hårbotten, och skölja ur. Tada! Håret känns som nytvättat utan att du använt något i hårbotten. "

Här finns mer info om balsammetoden samt fantastiska före/efter bilder: http://lockig.se/balsammetoden.php

Jag kommer nu ta en förebild i dag när håret torkat eftersom det var plattat innan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar