lördag 8 oktober 2011

Rågsur med äpple och valnötter

I går var Suris färdig att användas men det blev inget bak förrän i dag.
Jag letade fram Leilas bok: One More Slice och hittade receptet på Rågsur med äpple och valnötter.
Jag hade dock inga äpplen hemma så de skippade jag.

30g jäst

6 dl ljummet vatten
3 msk honung
2.5 msk salt
0.75 dl surdeg av råg
6 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
5-6 dl vetemjöl special
50 g valnötter
2 äpplen

Smula jästen i en bunke och häll i vattnet, rör runt så att jästen löses upp. Tillsätt salt, honung och surdeg.

Tillsätt grovt rågmjöl, rågsikt och vetemjöl och rör runt. Knåda degen i maskin på medelhastighet i ca 10 min tills degen känns elast.

Skala och kärna ur äpplen och skär det i små bitar. Hacka valnötter. Tillsätt äpplebitar och valnötter. Arbeta in detta i degen. Strö över lite vetemjöl och lägg över en bakduk. Jäs till dubbel storlek i ca 1-1.5 timme.

Mjöla lite på en bakyta och knåda degen lätt, jag använder en degskrapa då degen är lite kladdig och fastnar lätt i bakbordet. Baka ut till 2 st runda bröd. Låt vila i ca 10 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Platta ut degen som om du ska göra en pizza. Vik ihop degen till en limpa. Snurra ändarna så att de blir spetsiga och lägg brödet med skarven nedåt på en väl mjölad yta.

Jäs degen under bakduk till dubbelstorlek ca 1-1.5 timme.

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Vänd brödet och lyft över till plåten. Snitta brödet med en vass kniv.

Sätt in brödet i mitten av ugnen. Släng in 1 dl vatten på ugnsbotten (brödet får då en härlig skorpa). Sänk värmen till 220 grader och grädda i ca 30 minuter.
 


Nu var jag inte riktigt så piffig som Leila och orkade vika och vända och greja utan jag formade de som 2 limpor direkt och snittade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar