onsdag 13 januari 2010

HEMGJORT SMÖR

När jag kom hem från jobbet i eftermiddags provade jag för första gången på att göra eget smör.

Oj vad kul!

Av en liter grädde får du ca 400g smör.

Börja med att vispa grädden tills den skär sig. Fortsätt vispa en  stund till. Efter en stund separerar sig fettet och vätskan.

Häll av så mycket som möjligt av vätskan.

Sedan ska smöret tvättas från mjölk- och proteinrester. Detta gör att smöret håller bättre.

Tvätta smöret genom att lägga fettklumpen i en vid bunke. Häll på 1-2dl iskallt vatten och pressa smöret mot kanten med en slev.

Häll av och upprepa processen med nytt iskallt vatten. Gör denna process några gånger. Under tredje och sista gången salta med ca 2 tsk salt.

Smöret håller ca 2 veckor i kylen.

4 kommentarer:

  1. Du är så oerhört duktig Lina!! Tänk om man hade en tiondel av din kreativitet...
    Kramar Ellen

    SvaraRadera
  2. Så jäkla piffig du är! Det ska jag absolut testa.

    SvaraRadera
  3. Oj..det har jag inte gjort sen någon temadag i grundskolan. Måste prova! Funkar ju så bra md en KitchenAid ser jag! :)

    SvaraRadera
  4. Tihi jaa Anette det funktar extra bra med en KA :-)

    SvaraRadera